måndag 17 december 2012

Blandraser.....

.....Jag blir ibland tokig på hur människor beter sig och så sjuka handlingar en del gör. Jag väljer att skriva detta här för att inte starta någon drama på facebook där jag såg det, vill bara få ut min åsikt när jag känner att jag blir så här irriterad.
Jag är rent allmänt emot blandraser på hundar just för att det redan finns så himla mycket fina raser som är framavlade till den ras det är för att (i det flesta fall) vara en så sund ras som möjligt. Det är även en mycket större garanti på att köpa ifrån en uppfödare med renraser än att du köper en blandras, för när det är en seriös uppfödare så skriver du på ett köpavtal med två års garanti ifall dolda fel skulle uppkomma efter köpet. Tiken ska alltid vara äldre än 18 månader vilket inte alls är säkert att den om det är blandras eftersom många inte ens bryr sig om att fråga detta. Det finns så mycket att tänka på när det kommer till valpköp att jag blir tokig på hur vissa resonerar runt omkring detta ämnet. "Oooooh han är så himla söt" -Ja lilla du, ALLA valpar är söta, varenda en utav dom, jag lovar! ALLA valpar kan charma, självklart.
Gå in på Svenska Kennelklubben och läs på om varför man inte ska köpa blandras och köpa en renrasig.
Hur som helst, det som fick mig gå i taket är en tjej jag såg som köpt en blandras, och det kan vara bland det värsta jag hört. Det är en Papillon och Collie, alltså en jätte stor hund med en mini, herrejävlar idioter!!!!!!!!! Fan jävla djurplågeri. Så nu har jag fått det ur mig.

Känns inte som det blev ett så bra inlägg om detta ämnet egentligen, kan gå in mer på det i detalj när jag inte är så irriterad, men är inte detta en tillräckligt stor anledning till varför man köper renrasig när man hör en sån här blandning!? Herregud.

Collie

Papillon

Hoppas ni förstår det brutala i det här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar